Op weg met camper Duitsland en Frankrijk najaar

27 augustus 2020 - Schweich, Duitsland

Met onze nieuwe camper in 2019 een mooie tocht gemaakt door Italië gebied apulië

We zouden met onze camper in voorjaar 4 mei  2020 met ACSI eenrond reis gaan  maken

Grand Tour Griekenland  maar door COVID 19 is de reis gecanceld en is nu verplaatst naar 9 mei 2021 hopelijk is dan de COVID onder controle

Besloten om nu toch paar maanden weg te gaan richting Duitsland en Frankrijk

We beginnen in Trier Duitsland  en van daaruit Frankrijk in

Omdat we onze eigen voorzieningen hebben lukt het wel  om veilig weg te gaan en voorzichtig te zijn

Zaterdag 22augustus vertrokken naar Trier

De rit duurde lang vele met vele omleidingen toch erg druk op de weg

We kwamen om twee uur aan op de campingZUm Fährtutm Am Yachthaven

Camper op de plaats gezet  mooie camping alles in bereik  winkels restaurant  omgeving bekeken en heerlijk gegeten

Volgende  dag naar Trier is vanuit de camping 18 kilometer heen en 18 kilometer terug  maar het is een prachtig fietspad die helemaal naar centrum van trier gaat heet de mosselradweg en dat was vroege een Romeinse weg

De geschiedenis van Trier in het kort.

In het Moezeldal bestonden al ruim 3000 jaar voor Chr. menselijke nederzettingen, waarschijnlijk ook waar Trier zou gaan komen. De keizer van het Romeinse Rijk gaf rond 16 voor Chr. opdracht Trier te bouwen. De plaats werd toen Augusta Treverorum genoemd.

Aan het eind van de 3e eeuw heette de plaats Treveris en werd de hoofdstad van het westelijk Romeinse Rijk. De stad had de bijnaam “Roma Secunda” wat zoveel betekent als tweede Rome.

In de Middeleeuwen werd Trier in de 5e eeuw door de Franken veroverd. In 870 kwam de stad bij het Oost Frankisch Duitse Rijk. In 958 werd het bekende marktkruis geplaatst op wat nu de Hauptmarkt is. Dit werd het centrum van de middeleeuwse stad.

Rond de 14e eeuw werd Trier hoofdstad van het Keurvorstendom Keur-Trier. Dit duurde tot circa 1800. De stad werd en bleef een belangrijke stad tot de oorlog met Frankrijk in de 17e eeuw. De stad kwam in franse handen maar in 1815 kwam de stad weer bij Pruisen. Van 1918 tot 1930 volgde er weer een franse bezetting.

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog, in 1944, werd Trier behoorlijk getroffen en verwoest. Na de Tweede Wereld oorlog werd er begonnen aan de wederopbouw en werd de schade hersteld.

Vanaf die tijd is de stad weer gaan opbloeien en een belangrijke stad geworden in de regio met haar vele historische en culturele bezienswaardigheden.

Vandaag heeft Trier rond de 110.000 inwoners en is een belangrijke plaats voor de regio. De oudste stad van Duitsland trekt vele toeristen en heeft een schat aan bijzondere oudheden waarvan er zelfs een aantal op de werelderfgoedlijst staan van de UNESCO.

Porta Nigra

Herkenningsteken van Trier

De Porta Nigra is het herkenningsteken van Trier. Het bouwwerk stamt uit de 2de eeuw en is de grootste bewaard gebleven vestingpoort uit de Romeinse tijd. De naam (zwarte poort) kreeg het imposante vestingswerk pas eeuwen later toen de van oorsprong gele zandsteenblokken verweerden tot de donkere kleur. In de 11e eeuw vormde de poort de kern van een vestingkerk, welke helaas in de tijd van Napoleon werd afgebroken. Alleen de westtoren bleef in zijn geheel behouden. Van de oosttoren staat alleen nog het onderste deel.

De Kaiserthermen, de Keizerlijke baden zijn één van de belangrijkste attracties van Trier. In de 4e eeuw werd begonnen met de bouw en waren het de grootste baden van het toenmalige Romeinse Rijk. De bezoekers konden er gebruik maken van warm,lauw, en koudwaterbaden. Ook was er de mogelijkheid tot saunabezoek of massage. Net als andere Romeinse gebouwen uit die tijd was het bad-complex voorzien van veel comfort en luxe als verwarmde vloeren,prachtig tegelwerk en beeldhouwkunst. Keizer Constantijn schonk de Kaiserthermen aan de bevolking, maar de bouw werd echter nooit volledig voltooid omdat de keizer Trier verliet. In de middeleeuwen was het badhuis het hoekbastion van de stadsversterking.

Het amfitheater van Trier is rond het jaar honderd na Christus gebouwd. Het amfitheater is binnen de helling van de Petrisberg gebouwd, waardoor de tribunes grotendeels op natuurlijke wijze ondersteund werden. Het amfitheater werd gebruikt voor gladiatorengevechten en voor executies. Het amfitheater bood plaats aan maar liefst achttienduizend toeschouwers. Dit aantal is te vergelijken met de capaciteit van een gemiddeld hedendaags voetbalstadion binnen de Nederlandse eredivisie. De arena heeft een doorsnede die uiteenloopt van 50 tot 75 meter.

Het amfitheater heeft zwaar te leiden gehad door de val van het West-Romeinse Rijk. Omdat de stenen van het amfitheater gebruikt werden voor de bouw van panden in de stad bleef er maar weinig over van het ooit zo mooie Romeinse amfitheater. Tegenwoordig kun je de arena zelf nog zien, een deel van de ondergrondse constructie en kelders en de aarden wallen waar ooit stenen tribunes gestaan hebben. Nu is de gehele omwalling begroeid met gras en lopen er nog een paar stenen trappen doorheen.

landesmuseum

Dit museum is één van de belangrijkste plaatsen voor Romeinse archeologie in Duitsland.

In vier afdelingen vind je  een overvloed aan stukken uit de vroege geschiedenis, de Gallo-Romeinse periode, de Frankische periode en uit de Middeleeuwen.

Vroege voorgeschiedenis
De oudste sporen van menselijk handelen zijn hier te zien. Opgravingen gedaan in Keltische vorstengraven hebben diverse bijzondere vondsten opgeleverd. Middels maquettebouw en reconstructie worden de periodes inzichtelijk gemaakt voor de museumbezoeker.

Romeinse periode
Trier staat bekend om de vele goed bewaard gebleven Romeinse monumenten. Uit deze periode is dan ook het meest te zien in het museum.

In de zes dagen dat we verbleven op de camping erg veel mooie dingen gezien

en morgen naar Frankrijk

1. Jan en Joke.:
    28 augustus 2020
    Heel fijn dat jullie het op deze manier gaan delen . Geschiedenis en gezelligheid altijd leuk om te lezen.
  2. Peter Pijnenburg:
    29 augustus 2020
    Heel leuk om weer het reisverslag te lezen! Een heel herkenbaar verslag voor mij. Ik ben zelf ook eens een aantal dagen in Trier verbleven. Bijzonder dat er nog zoveel uit de Romeinse tijd is overgebleven (gegeven het feit dat veel tijdens WOII is verwoest door de bombardementen).