Camping in Vilsberg Frankrijk

29 augustus 2020 - Mittelbronn, Frankrijk

Gisteren aangekomen op de camping Les Bouleaux in Vilsberg

Wat ons erg opviel alleen maar Nederlanders nou dat hebben we  nog nooit meegemaakt

vandaag een fietstocht gemaakt maar is erg zwaar fietsen

Met vele steile hellingen Met meer dan 12 %
Maar onze fietstocht was toch bijzonder om wat van deze omgeving te zien

Phalsburg 18 /19 eeuwse  gebouwen  bestaansrecht was in verleden militairen

In de 16e eeuw is er begonnen met het bouwen van Phalsbourg. Later heeft ook de bekende Franse bouwmeester Vauban geholpen bij het bouwen van Phalsbourg.

Maarschalk Georges Mouton (1770-1838) werd in Phalsbourg geboren. Onder Napoleon heeft hij aan zo veel veldslagen mee gedaan, dat deze over hem zei: "Mon Mouton, c'est un lion." Een standbeeld van Mouton staat op het centrale plein in Phalsbourg.

Na de Frans-Duitse Oorlog werd Phalsbourg Duits. Na de Eerste Wereldoorlog moest Duitsland veel gebied als herstelbetaling aan Frankrijk teruggeven en werd Phalsbourg weer Frans. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Phalsbourg weer door de Duitsers bezet. In november 1944 kwam ook aan deze bezetting een einde en werd Phalsbourg bevrijd.

daarna de route circuit de l Eselbahn

Historisch Route

De Graufthal-site

Omringd door bossen, is de site Graufthal al vroeg de geschiedenis ingegaan. Deze plaats, op de kruising van de valleien van Rehbach en Zinsel du Sud, ingebed in het midden van hoge zandstenen kliffen, heeft geleid tot een natuurlijk kruispunt dat het plateau van Lorraine met de vlakte van de Elzas verbindt.
Zo hebben de oude Keltische en vervolgens Gallo-Romeinse bevolking de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten of te profiteren van het bestaan ​​van een secundaire weg, naast de Romeinse hoofdweg die verder naar het zuiden loopt door de Col de Saverne.
Later, in de vroege middeleeuwen, lieten de bisschoppen of graven van Metz die de Zinselvallei als bolwerk bezaten, er niet nalaten een religieus etablissement op te bouwen.

Graufthal Abbey

De datum van oprichting blijft onzeker. Sommige kroniekschrijvers denken dat het ging naar de bisschop van Metz, Sigebaud, die in 723 de abdij van Neuwiller stichtte. Een oud brevier van de abdij van Graufthal zou bovendien hebben aangegeven dat een graaf van Metz, met de naam de Richard (964-986) was de restaurateur. Maar andere historici geloven dat alleen de "Folmar", graven van Metz en Lunéville van de 11e tot het begin van de 12e eeuw de oprichters en weldoeners waren.
Een eerste document, gedateerd 1126, vertelt ons dat de benedictijnenabdij van Graufthal was gewijd aan Saint Gangolphe. De cultus van deze heer, geboren rond Langres en vermoord op 11 mei 760, ontwikkelde zich pas in de 10e eeuw.
In de 12e eeuw werd de abdij opengesteld voor Rijnlandse invloed en verwelkomde veel nonnen. Ze is onderworpen aan de gehoorzaamheid van de abt van Sankt Georgen in het Zwarte Woud en wisselt rond 1160 verschillende brieven uit met de beroemde abdis Hildegarde de Bingen
. De abdij van Graufthal, rijkelijk begiftigd door haar weldoeners, laat haar verschillende bezittingen in de Elzas Bossue groeien. , in de Dieuze regio, in de provincie Lichtenberg of in de Kochersbergs.

Morgen vertrekken we en gaan we verder naar Dijon

1. Jeanne:
    29 augustus 2020
    Have fun!
  2. Jan en Joke.:
    30 augustus 2020
    Veel gezien en beleefd, maar vergeet jullie wijntje met Franse kaas niet . Leef als een Bourgondiër hoort ook bij Frankrijk.