Cathadraal Saint Marie St. Bernard Gemenenis

26 september 2014 - Pouy-Loubrin, Frankrijk

Vandaag zijn we naar het middeleeuws dorp geweest met de kathedraal Saint Marie St. Bernard gemenenis
Het dorp ligt bovenop de berg  de kathedraal is van de elfde eeuw het is erfgoed van Unesco

Bertrand was de zoon van Aton, heer van L'Isle-Jourdain in de Gascogne, en Gervaise, dus kleinzoon van de graaf van Toulouse, Guillaume Taillefer (950-1037). Neef Telt Willem IV (1060-1093) en Raymond IV van Saint-Gilles (1093-1105), Bertrand was waarschijnlijk hoog, net als alle jonge edelen van zijn tijd, in het wapengekletter, en zeker geridderd: militaribus armis is decoratus, Vital schrijft zijn biograaf. Hoewel we weten niets definitief over zijn jeugd - we weten niet eens zijn geboortedatum - we hebben het recht om te komen door welke weg zijn roeping bereikt volwassenheid.

De kerk van de elfde eeuw leverde een zware strijd, die van zijn eigen hervormingen. Vrijmaken van instellingen uit de klauwen van de leken, regenereren de diocesane clerus geplaagd door simonie (handel sacramenten en pastorale kosten) of nicolaism (samenwonen of huwelijk voor priesters), de hervorming van canons en laat ze leiden het gemeenschappelijke leven, te herstellen de waardigheid van het pausdom en de geloofwaardigheid van de paus van Rome, rekening houdend met de aspiraties van het volk van God, was de ambitie van de Kerk. Deze strijd tegen het kwaad van het feodalisme genaamd de Gregoriaanse Hervorming: geïnspireerd door de monnik Hildebrand, die paus Gregorius VII werd (1073-1085), nam ze vooral de inmenging van leken in de abdij of inhuldigingen bisschoppen en kerkelijke incontinentie. Lange strijd werd de Gregoriaanse hervorming in eerste instantie uit Pausen Gregorius VI, Leo IX, Stephen IX, Nicolas II en Alexander II

Was bijzonder mooi om te zien
Morgen naar Spanje mits de coordinaten goed zijn ingevuld !!!!!!