6en7oktober

7 oktober 2014 - Póvoa de Varzim, Portugal

Alweer 8oktober en we zijn nog steeds op de zelfde camping in Portugal
Estela Rio Alto

De eerste dagen mooi weer gehad maar de volgende dagen regen buien en frisser
En door de  vele storingen en slechte weer hier hebben we geen internet

Maandag 6oktober

Zijn we naar Pôvoa de Varzim geweest om bij het postkantoor een vignet de electronica te halen
Zaterdag toen we hier naar toe reden  zijn we over de tolwegen gegaan en we zagen nergens iets waar je onderweg een vignet kon kopen
Op internet gezocht en daar stond dat je een kaart kon kopen en dat moet activeren met je telefoon en dan werd dit verwerkt met het tegoed wat er op je kaart staat
Dus maandag eerst een postkantoor zoeken in Pôvoa de Varzim waar je de electronica kaart kunt kopen
De postkantoren zijn wel sterk beveiligd er staan beveilings mensen buiten
Wel een gedoe op het postkantoor is erg druk met veel wachtende mensen
Maar het gaat wel eerlijk je trekt een nummertje en dan maar wachten tot je aan de buurt komt
Gelijk maar twee electronica kaarten gekocht want je had drie dagen de tijd om dat te doen en te betalen
Het was ook erg moeilijk om die kaarten te activeren maar hopelijk is het gelukt want anders krijg je thuis  een flinke boette
Daarna Pôvoa de Varzim bezocht
Pôvoa de Varzim is een grote stad ligt aan de zee met een grote boulevard
en er is meer toerisme aan de  boulevard

Gisteren 7oktober  zijn we naar Citäniä de Briteiros geweest

Zo'n 15 kilometer ten zuidoosten van Braga liggen de twee prehistorische verstrekte keltiberische bergstadjes Citäniä de Briteiros (bewoond vanaf de 8e eeuw v Chr )en Castro de Sabroso
Briteiros op de berg Säo Romäo werd ontdekt in 1874  door de archeoloog F Martins Sarmento
Je ziet nog duidelijk de fundamenten van 150 huizen,de geplaveide  straten,de drie verdedegings grachtenpand een raadzaal met stenen bank langs de muur
De ronde en ovale huizen waren van de Keltiberiers
Twee huizen zijn gereconstrueerd
De stadjes zijn daarom zo interssant omdat hier de eerste tekenen van de civilisatie van de mens uit het ijzeren tijdperken zien

Die worden tentoongesteld in het museum martins sarmento

In Castro de Sabrosso (op de andere heuvel in de naaste omgeving ) is minder overgebleven maar hier is het duidelijker te zien dat het om een versterkte nederzetting gaat