3oktober historisch centrum van Salamanca

3 oktober 2014 - Salamanca, Spanje

Vandaag  eerst een telefoontje gepleegd om onze schoondochter te feliciteren met haar verjaardag

Stralend weer vandaag veel zon en 27 graden
Dus Vroeg op pad naar het historisch centrum van Salamanca
Je hebt zeker wel een hele dag nodig om rond te lopen en te bezichtigen

De kathedraal is zo groot en mooi daar hebben we  zeker vier uur in rondgelopen
Wat bijzonder dat ze in die tijd zulke mooie beelden en houtsnijwerk maakten
En zo kolossaal gebouw prachtig om te zien
De kathedraal daar zijn ze mee begonnen te bouwen in 1155 het is een versmelting van Romaanse  en gotische  bouwkunst
Er zijn ook nog vele originelen fresco's
Zeer bijzonder om te zien dat ze dat in die tijd met weinig  middelen konden bouwen en zulke fantastische dingen maakten

Plaza  Mayor
Vanwege de omvang en de bouwstijl wordt het Plaza Mayor als het belangrijkste plein van Spanje beschouwd Het geheel is omgeven door een zuilengang van arcaden,op twee kolommen rustende boven Het werd gebouwd tussen 1729 en 1755
Het is een van de mooiste en gezelligste barokke plein van Spanje

Universiteit was ook kolossaal die werd opgericht 1218 Salamanca wordt de wijze stad genoemd rond het jaar 1255 werd deze academische instelling reeds als een van de vier toortsen van de wetenschap ter wereld beschouwd op gelijke hoogte met universiteiten van  Oxford Bologna  en Parijs

Het oude centrum van de stad hoort sinds 1988 bij het Werelderfgoed van de UNESCO. De overeind gebleven gebouwen behoren tot de romaanse stijl en de gotiek, maar toch vooral de bloeitijd van de Spaanse renaissance. Het ademt volgens de bewoners van de agglomeratie eromheen, de studenten en de vele toeristen de intimiteit van een dorp.

Oude stad van Salamanca
Deze universiteitsstad ten noordwesten van Madrid werd in de 3e eeuw voor Christus veroverd door de Carthagers. Daarna werd het een Romeinse nederzetting, om vervolgens tot de 11e eeuw geregeerd te worden door de Moren. De universiteit, een van de oudste in Europa, bereikte zijn hoogtepunt tijdens de gouden eeuw van Salamanca. Het historische stadscentrum bevat Romaanse, gotische, Moorse, renaissance en barok monumenten. Vooral de Plaza Mayor is indrukwekkend, met zijn galerijen en arcades. Salamanca is een essentieel centrum van de Churriguera, een dynastie van architecten, decorateurs en beeldhouwers uit Catalonië. Hun stijl heeft in de 18e eeuw grote invloed gehad op de Latijns-Amerikaanse landen.

1. Jeanne:
    3 oktober 2014
    Ik heb ooit eens een schilderij gemaakt van de poort van de universiteit van Salamanca, zo mooi vond ik die, en dan te bedenken aan alle mensen die erdoor heen gelopen zijn!
    Leuk te lezen dat jullie een mooie reis hebben!
    Take care Jeanne
  2. Bep en Bert:
    4 oktober 2014
    Hallo, wat een mooie stad he? Wij zijn daar ook geweest, heb net al onze foto's nog eens bekeken. Bijna dezelfde als jullie op het blog hebben staan. Geniet er maar van en zeker ook van het mooie weer.
    Ben benieuwd wat jullie volgende stop is.
    Groetjes van ons twee