22,23 en 24november Sydney

24 november 2013 - Sydney, Australië

22,23en 24 november Sydney

Vandaag de camper inleveren in Sydney
Wat een drukke stad is dat met veel verkeer dat en verkeerslichten
We hadden een uur nodig om door Sydney te rijden
Iedereen rijdt van links naar rechts
Heb je Bus lanes mag je wel overheen rijden maar ze parkeren daar gewoon op
Dus dat was goed opletten in Sydney
Maar de auto is veilig en deuk vrij  ingeleverd
We hebben  met de camper totaal vijfduizend driehonderd kilometers gereden
Daarna met taxie naar het trendy hotel vibe in Sydney (gewoon een kleur verf uit de jaren zeventig)
Maar het hotel ligt heel gunstig in het middelpunt van alle bezienswaardigheden
We konden vroeg incheqen bij het hotel dat was wel fijn
Daarna zijn we Chinatown ingegaan
De naam zegt het al het is net of je in China bent
De market en allerlei winkeltjes bekeken
Maar heel gezellig en savonds natuurlijk Chinees gegeten en dat was super lekker
Het is savonds ook heel gezellig met allerlei eet tentjes en   kraampjes waar je van alles kan proeven en eventueel kopen
Later op de avond begon het te regenen en nog geen zin om in hotel te zitten,hebben we nog  bij bekende kroeg van Sydney verschillende drankjes gedronken
De uitsmijter die buiten stond vroeg of ik mijn I.D bij had,waarop ik antwoordde  man ik ben oma heb al zes kleinkinderen hij lachte en mocht naar binnen

23november

Vandaag hebben we veel bezocht eerst door het hyde park langs de St. Mary's kathedraal,Mrs. Macquarie's punt ,royal botanic Garden,Opera House,harbour bridge,circulair Quay, The rocks,Sydney tower  eyes en zo weer door de George street naar hotel
de George street is zeker wel  drie kilometer lang allemaal winkels
Wat een stad zo groot !!!!!!!

Ontwikkeling van Sydney

Door de bevolkingsgroei en de succesvolle handel in wol en tarwe groeide Sydney uit tot een rijke stad. De stad werd gerenoveerd en moderne gebouwen vulde de stad. Maar er was in die tijd ook armoede. Zo was de wijk The Rocks aan de haven vrij crimineel en armoedig. In 1900 brak de pest uit, waar in de wijk The Rocks 112 mensen aan overleden. Door de succesvolle handel en de daarop volgende industrie was Sydney op zoek naar geschoolde arbeiders. Duizende mensen uit allerlei verschillende landen stroomde Sydney binnen. Sydney is altijd een erg multiculturele stad geweest. De inwoners van Sydney hebben zowel in de 1e als in de 2e wereldoorlog meegevochten.

Het gebied rondom de haven van Sydney werd al langer dan 40.000 jaar bewoond door Aboriginalstammen. De Europese belangstelling groeide toen kapitein James Cook in 1770 Botany Bay ontdekte. Na het verlies van de Amerikaanse koloniën besloot Engeland Australië als strafkolonie te gebruiken. In 1788 arriveerde de beroemde “First Fleet” in Sydney Cove onder leiding van Arthur Phillip. De Aboriginals werden verdreven of vermoord, en gevangenen moesten nederzettingen bouwen. In 1822 had de stad banken, markten, straten en een georganiseerd politiekorps. Vanaf die tijd begon de kolonie enorm te groeien door de aanwinst van Engelse, Ierse en andere Europese immigranten. Halverwege de 19e eeuw ontstonden verschillende goudkoortsen en was Sydney en omgeving in trek bij mensen vanuit de gehele wereld. Door de industrialisatie en de Tweede Wereldoorlog groeide de stad snel met immigranten uit voornamelijk Azië.

Tegenwoordig heeft Sydney meer dan 4 miljoen inwoners en herbergt daarmee ruim één vijfde van het totaal aantal inwoners van Australië. De haven van Sydney is nog steeds het belangrijkste handelscentrum van heel Australië. De samenleving van Sydney is bijzonder druk met een stevige 24-uurs economie. Sinds de Olympische Spelen in 2000 is er veel geld gestoken in het uiterlijk en infrastructuur van stad. Parken, straten en pleinen zijn opgeknapt en ook het uitgaansleven heeft een enorme opleving ondergaan

De parken in de stad zijn erg mooi met mooie oude  bomen,planten,bloemen,mooie groene grasvelden en mooie vijvers vele bankjes en verschillende koffiebarretjes.Ook zie je vele vogels.Je kan zelfs met een treintje door de parken
Rondom het water naar het operahuis toe heb je mooie grote parken
Ook worden er vele evenementen gehouden in het hyde park
Vandaag was er een festival met bekende B.J Arnie van Buren

Heel bijzonder om het operahuis en de skyline van Sydney te zien
Het is zo groot als je binnen in het Opera House bent heb je weer uitkijk op de haven met de ferry's
Je kan ook met de ferry naar de andere kant dan zie je ook heel erg veel
De Harbour Bridge daar zijn we onder door gelopen Ook bijzonder om te zien

24 november
Vandaag over de Harbour Bridge gelopen
Je hebt dan een mooi panoramisch uitzicht over Sydney

Morgen 25 november onze laatste ochtend en vertrekken we om 4 uur in de middag terug naar Nederland

1. Louki:
    24 november 2013
    Bedankt voor de verslagen..goede reis terug! Louki
  2. Reintje:
    24 november 2013
    Klinkt als een echte wereldstad!
    En Armin van Buren is een Nederlandse Dj die volgens mij nr 1 van de wereld is nu!
    Goede reis terug! En tot snel!
  3. Bep en Bert:
    24 november 2013
    Goeie reis naar huis. Spreek je van de week wel!
  4. Peter Pijnenburg:
    25 november 2013
    Welkom thuis!
  5. Jan en joke:
    25 november 2013
    Het leven zal nooit meer het zelfde zijn nu jullie al dit mooi's hebben aanschouwd . Nog een hele lange terugreis en dan thuis weer opnieuw kennismaken met de familie en kennissen .Welkom thuis en tot horens . J.W.-J