20-21-22 -23 september camping Tournon

23 september 2020 - Tournon-sur-Rhône, Frankrijk

20 september

Nog steeds prachtig weer naar niet meer zo warm als van de week maar toch zonnig weinig  wind en  26 graden en dat is heerlijk om te fietsen

Fietstocht gemaakt  naar Vion daar staat een eglise  uit de 11de eeuw En zondag was het open van 3 tot 5 zelfs de crypte

De engelise Staat boven op zijn rots, kan niet ontsnappen aan de aandacht van degenen die de Rhônevallei afdalen. Het domineert een goed gegroepeerd dorp en heeft een enorme en hoge apsis en een vierkante klokkentoren, doorboord met elegante bogen.

De kerk van Vion is gebouwd op een hoog niveau, beschut onder zijn beschermde schaduw het dorp dat zich aan zijn voeten ontvouwt en domineert halverwege de berg de prachtige vallei van de Rhône, de kerk van Vion verenigt de schilderachtige gratie van zijn plaats met een verdienste architectonisch zojuist gewaardeerd door kenners. Het gebouw is een meesterwerk, in miniatuur, van Romano-Byzantijnse stijl, harmonieus versmolten in zijn details, versterkt met een overvloed aan zeer zorgvuldige schilderijen, met ondergrondse crypte, waardoor het een levendig en opvallend contrast vormt met het personage dat zo uniform is ogival van de kerken van onze streken.

Blijf niet hangen voor de gevel, gebouwd tijdens de restauratiewerkzaamheden van de vorige eeuw, je moet snel naar binnen .

De kerk wordt voorgesteld als een Latijns kruis, met een grote apsis, naar het oosten gericht en gewelfd in een doodlopende straat, en twee secundaire apsissen openen zich op de armen van het transept, die in het noorden de kapel van Sint-Jozef vormen. , en in het zuiden, de kapel van de Maagd.

Een trap in het midden van het schip stort zich in de grond en leidt naar een lange dwarse tongewelfde gang die zich uitstrekt onder de gehele lengte van het transept, men bereikt de crypte .

Je gaat naar beneden via een smalle trap die in het midden van het schip is uitgehouwen, beschermd door zware houten bladeren. Op de eerste overloop kunnen we op de grond stampen om een spelonkachtige echo te horen die de aanwezigheid van ondergrondse kamers onthult. nog onontgonnen. Kasteelkamers of begrafenissen? Alleen opgravingen zouden dit kunnen verduidelijken.

Onderaan de trap komt men in een lang transept in hellend vlak, gewelfd in een wieg, die zich over de gehele lengte uitstrekt.

Het zuidelijke deel van de gang stond waarschijnlijk open voor de priorijtuin. Een paar beschadigde stenen laten ons zien dat verschillende ondergrondse stromen de plaats doorkruisen.

In het midden van de gang opent de unieke lage apsis, gericht op het oosten, die de centrale apsis van de bovenkerk ondersteunt.

Het cul-de-four gewelf van de apsis rust op een arcade die wordt gevormd door vijf bogen die rusten op korte kolommen met versierde trapeziumvormige kapitelen.

In het midden kunnen de stenen die de apsis bezetten geen sarcofaag zijn, zoals al lang is beweerd, omdat hun lengte, 1,50 m, te klein is.Het lijkt erop dat ze eerder de elementen van een altaar zijn . Er is een doopvont uit monolithisch zandsteen uit de 11e eeuw.

Merkwaardiger is het bassin dat op een kolomgedeelte is geplaatst. We zien op dit bassin twee grof gebeeldhouwde hoofden en een ramskop. De gelijkenis met de "afgehakte hoofden", gegraveerd of gebeeldhouwd, van Entremont bij Aix, is opvallend. Dit zouden de overblijfselen zijn van een Gallische beschaving voorafgaand aan de Romeinse invasie in de 2e eeuw voor Christus. Het staat vast dat de Salyens handelsposten hadden in de Rhônevallei. Maar de gesloten ogen en de gesloten mond van deze proefpersonen hebben hun geheim nog niet aan ons onthuld.

De gebeeldhouwde kapitelen hebben een zeer eenvoudige maar zeer expliciete versiering.

Drie ondergrondse stromen worden aangegeven door stenen gegraveerd met punthaken, zoals hiërogliefen die water voorstellen.

Deze correctiecrypte is gebouwd in de Karolingische periode. In Vivarais, Cruas en Vion zijn de enige twee middeleeuwse kerken met een crypte, daterend uit de 11e eeuw. Vion blijft de oudste van de twee, waardoor het een van de oudste religieuze monumenten in de Ardèche is.

was prachtig en voldaan weer terug en gezellig bij onze buren wijntje gedronken

21 september

Was wederom zonnig en droog 25 graden met wind

Dus maar klusjes gedaan dus camper gepoetst en bed verschoond alles even gedaan de was gedraaid in de was machine En er stond stevige wind dus alles was zo droog  om een of drie klaar met alles nog even zwembad ingedoken en lekker in de zon mijn roddelblaadjes gelezen

Daarna nog wat gewandeld in het stadje en wat genuttigd en terug naar de camping

Toen we weer aan kwamen hadden de buren wijn al koud staan dus nog paar wijntjes

ondertussen al weer elf uur  dus weer een dag voorbij

voorspelling was regen maar we hebben geen druppel regen gehad alleen zon Weer Zonnig en 25 graden

22 september

fietstocht naar Arras sur  Rhône en Saint Vallier spatje regen gehad maar niks van betekenis en daarna kwam de zon weer door en ook weer heerlijk weer

We hadden afgesproken met onze buren wijntje en samen te gaan  gourmetten

Buiten was het heerlijk toch nog 19 graden en hebben tot laat buiten gezeten was toch met al weer een gezellige dag

23 september

Vandaag wat kleine dingetjes gedaan Toen ik op stond had ik veel pijn aan mijn voet
Dus wat rustig aan gedaan want morgen vertrekken we naar Junas op camping Les Chénes

Heb eerst contact  gehad met  de camping of het geen oranje Is

Gelukkig  niet en alles is veilig ze zijn open tot 18 oktober Daar kunnen we mooi fietsen en de vooruitzichten zijn daar ook nog mooi weer